Monday, February 18, 2008

Suara hati Cikgu Hasan Baseri

Cikgu, in the middle. Pic courtesy of Nisah Haron's blog.

Only today I found out that cikgu is a writer.
Click here for a recent news and also a pic of him.
Books by him:
Antologi Cerpen: Tekal
Hadiah Untuk Amirah


I am not sure if I should put it here, or on my other blog page, but I like it so much that I've decided to put it here.

What? you may ask. It's the posting of of a former teacher in an e-group where I am registered but I hardly visit. It (the e-group) actually belongs to my juniors, but they were nice enough to accept me in their e-group. As a show of respect, I set my membership to "no mail" and seldom visit their page. I only use my membership there to post announcements on our alumni activities, or whatever message that I'd like to share with them.

Little did I know that a former teacher by the name of Hasan Baseri Budiman is also a member. Touched by my postings in my othe blog, he posted the following (extracted from the e-group):

SUARA HATI SEORANG GURU

Terima kasih SABARIAh mohd Zain kerana mengizinkan
saya membuka blog SMSkel As I Remember. Semalaman
saya tidak dapat tidur kerana terlampau banyak
kenangan lama yang datang menusuk ke sanubari saya.
Saya tidak pasti apakah Sabariah masih mengingati
saya? (saya memang tidak pernah mengajar kelas Alfa)
Saya masih boleh membayangkan wajah sabariah dulu
serta murid-murid lain yang Sabariah paparkan dalam
gambar yang ditunjukkan. Dan rasa Cikgu Bahar lebih
bertuah daripada saya kerana dapat juga dia bertemu
dengan anak-anak murid yang masih mengenalinya. Saya
pun sebenarnya selalu memasang harapan untuk bertemu
dengan semua bekas pelajar SMSkel yang saya pernah
ajar. Tetapi sampai saat ini saya masih belum
berpeluang melakukannya (Saya sudah menemui Halim
Harun di Kuantan Oktober lalu). Insya-Allah moga
cita-saya akan termakhbul jua. Apapun Saya cukup
terharu kerana dapat melihat kembali wajah-wah Pak
Widodo, Cikgu Sharif, Cikgu Bakar, Cikgu Anuar dan
wajah Cikgu Bahar sendiri yang satu bertemu kali
terakhir dengan di USM pada tahun 2001 melalui
gambar-gambar yang dipaparkan oleh Sabariah dalam
blognya itu.
Saya melihat gambar di koop sekolah, Sabariah dan
Shukri (saya pasti pemain back tengah pasukan bola
sepak sekolah yang latih dahulu) serta gambar Zul
(mungkin Zulkifli Mohd Noor) yang saya sudah dua kali
bercakap dengannya di telefon tetapi tidak pernah
sekali pun bertemu dengannya selepas 30 tahu saya
meninggalkan SMSkel dahulu.
Saya tidak tahu apakah saya akan terus berpeluang
untuk melihat gambar-gambar lama (kenangan di
SMSkel)yang hampir semuanya sudah hilang daripada
simpanan saya. Saya pasti ada di antara anda yang
mungkin memilikinya. Kalau tidak keberatan paparkanlah
di e-mail ini. setidak-tidaknya kalau tidak dapat
melihat wajah-wajah terkini anda (sebahagian besar
gambar yang Sabariah paparkan dalam Then and Now
memang tidak mampu saya mengcamnya kalau saja berjumpa
mereka)dapat juga saya mengimbau kenangan lalu. gambar
Shah Reza memang selalu saya tengok dalam surat
khabar.
Semoga anda semua gembira bersama keluarga dan
berbahagia selamanya- Salam sayang daripada
saya:(cikgu Hasan Baseri Budiman)

I immediately responded back to his posting, and I hope I'll get a reply from him ASAP.
I don't mind arranging for a meeting of some of my friends with him, because I know quite a handful who were once taught by him.

I also hope by putting the above message on this page, some "silent" friends who would like to join in the meet-up will sms me.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home